انتشار کتاب «یک امام یک امت» در زمینه اربعینپژوهی
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۲۸۰۲۴
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، کتاب «یک امام یک امت؛ هویت، مدنیت و روابط میان فرهنگی در پرتو زیارت اربعین» که از نخستین منابع موضوعی در حوزه اربعین پژوهی است به دنبال طرح و بسط اندیشه تمدنی اربعین از طریق فهم و تحلیل میان فرهنگی است. این مجموعه که حاصل تلاش محققان حوزه اربعینپژوهی است به همت سیدمجید امامی و آرزو نیکوئیان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتاب «یک امام یک امت» درنگی است بر حرکت الهی اربعین از منظر ارتباطات میان فرهنگی و ظرفیتها و چالشهایی است که در این پدیده و به واسطه این پدیده بزرگ با ایده تمدن چند فرهنگی اسلامی و سیاستگذاران و دغدغهمندان آن در تقاطع قرار گرفته است. در هر تلاش مطالعاتی اربعینپژوهانه بایسته است تا سه سطح تحلیلی به طور همزمان مورد توجه قرار بگیرد که عبارتند از: زیارت اربعین به مثابه مناسک، زیارت اربعین به مثابه نهاد سازی و جنبش اجتماعی و زیارت اربعین به مثابه امر تمدنی. در این کتاب به این سه سطح پرداخته شده است.
در واقع بر اساس مطالب این کتاب راه طرح و بسط اندیشه تمدنی اربعین از فهم و تحلیل میان فرهنگی آن میگذرد و اگر دو یا چند جامعه به سطح تعارف و همشناسی فرهنگی برسند، میتوان از امت و طرحی اجتماعی از تمدن سخن گفت. کتاب حاضر، مجموعه نوشتارها و گفتارهایی است که عمدتاً در سال ۱۳۹۷ خصوصاً در هماندیشی روابط و همزیستی فرهنگی بر بستر زیارت اربعین (مهرماه ۹۷) و برخی دیگر در سایر فعالیتهای پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) تولید و ارائه شده و به همت اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق(ع) و مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران کشور تهیه و تدوین شده است.
این مجموعه در پنج بخش و هفده فصل جغرافیای متنوعی از اربعینپژوهی را پیش روی علاقهمندان قرار می دهد. هویت، مدنیت و خاستگاه تمدنی عراق، تربیت و نگاه تمدنی به زنان اربعینی، زیست و آداب مردم عراق در تفاوت با فرهنگ زائران و روابط میان فرهنگی و همزیستی اجتماعی موضوعات این بخشها را سامان میدهند.
برخی فصول این اثر، فرآورده پژوهش های محققان و برخی از از آنها نوآوری اندیشگانی صاحبنظران برجسته ایرانی است که در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ طرح و تألیف شده و از نخستین منابع موضوعی(نه عام) اربعینپژوهی در فارسی محسوب میشود.
کتاب ارزشمند «یک امام یک امت (هویت، مدنیت و روابط میان فرهنگی در پرتو زیارت اربعین)» با قیمت ۴۵۰۰۰هزار تومان و در ۲۷۹ صفحه به تازگی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده و در دسترس علاقهمندان مطالعات اربعینپژوهی قرار گرفته است.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: دانشگاه امام صادق ع یک امام یک امت اربعین پژوهی زیارت اربعین میان فرهنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۸۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک مراسم سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی با حضور خانم طباطبایی استاد این مدرسه علمیه برگزار شد.
خانم طباطبایی در این مراسم اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار نسب به امام حسن مجتبی(ع) میرسند، از امام هفتم تا امام یازدهم را درک کردند ولی بیشتر به حضور امام جواد و امام هادی (علیهم السلام) رسیدند.
وی تصریح کرد: برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم (ع) کافی است بدانیم امام معصوم مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پرسشهای اعتقادی و عملیشان، بهایشان ارجاع دادهاند، بنابراین ایشان تنها یک محدّث و راوی احادیث اهلبیت(ع) نبوده بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمیایشان نیز مورد تأیید و تصدیق امام هادی (ع) قرار گرفته است.
طباطبایی یادآور شد: در بذل، بخشش، جود و سخاوت ایشان وارد شده که تنها کسی که اقتدا و تبعیت از جد بزرگوار خود امام حسن مجتبی(ع) نمود، ایشان بوده یعنی همانند امام حسن مجتبی(ع)، سخیترین مردم در زمان خود بود.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در خصوص مقام معنوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) باید یادآور شد که ایشان فردی عابد، زاهد و پرهیزگار بودند که روزها را روزه و شبها را به عبادت میپرداختند.
وی اظهار کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی آستانه حضرت عبدالعظیم(ع) برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّدالشهداء است، شیخ المحدّثین، صدوق، از محمد بن یحیی عطّار (که یکی از اهالی ری است) اینگونه نقل کرده که "خدمت امام هادی(ع) رسیدم، ایشان فرمود: «کجا بودی؟» گفتم: حسین بن علی (ع) را زیارت کردم. امام هادی(ع) فرمود: أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ(ع)، بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشد.
طباطبایی ابراز کرد: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین (ع) مقیّد است به فضای سیاسی ویژهای که پیروان اهلبیت(ع) در آن مقطع تاریخی در آن زندگی میکردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکّل، مُعتّز و معتمد عباسی، سختترین دورانهای تاریخیِ خود را سپری میکرد، در چنین شرایطی، امام هادی(ع) بهمنظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومتهای وقت شیعیان را تهدید میکرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را با زیارت امام حسین(ع) برابر دانسته است.